سیبک خودرو چیست؟ 5 علائم خرابی آن!

سیبک خودرو
آنچه در این مقاله میخوانید:

سیبک‌ها، قطعاتی از خودرو هستند که در سیستم فرمان و سیستم تعلیق خودرو نقش پراهمیتی را ایفا می کنند. به طور کلی، این قطعات وظیفه‌ی فراهم سازی امکان حرکت دورانی و چرخشی را دارند.

ما در این مقاله قصد داریم؛ تا سوالات شما را درمورد سیبک خودرو جواب دهیم و انواع سیبک خودرو، علائم خرابی سیبک فرمان و علائم خرابی سیبک طبق را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در این مقاله به توضیح اینکه سیبک طبق چیست نیز، خواهیم پرداخت.

سیبک خودرو چیست؟

سیبک خودرو که در زبان انگلیسی car ball joint نامیده می‌شود، یک قطعه کروی شکل و از جنس فلز است؛ که به یک بازو متصل شده است. این قطعه فلزی، درون یک محفظه از جنس فولاد نیز قرار می‌گیرد که دور تا دور آن با پلاستیک پوشیده شده و حرکتی دورانی شکل دارد. حرکت دورانی سیبک خودرو، باعث حرکت به طرف بالا و پایین همزمان قطعه‌ای می شود که در قسمت بازوی سیبک خودرو قرار گرفته است. حال می‌‌توانید نقش مهم این قطعه را در فرمان پذیری خودرو و سیستم تعلیق درک بکنید.

مواقعی که شما فرمان خودرو را در یک جهت می‌چرخانید، این حرکت را سیبک فرمان به چرخ‌ها انتقال می‌دهد و به همین دلیل، خرابی این قطعه تاثیری مستقیم بر روی سیستم تعلیق و سیستم فرمان خودرویتان می‌گذارد و شما باید نسبت به رفع این خرابی، سریعا اقدام نماید. در ادامه به اجزای سیبک و سیبک طبق می‌پردازیم.

سیبک خودرو

نحوه عملکرد سیبک خودرو

سیبک‌ها از یک سمت به چرخ و از سمتی دیگر به طبق‌ها متصل می‌شوند. وظیفه‌ی اصلی سیبک این است که، وقتی شما فرمان را به سمت راست یا چپ می‌چرخانید؛ سیبک حرکت فرمان را به چرخ ها منتقل می‌کند و موجب چرخش همزمان چرخ‌ها می‌شود.

از دیگر کاربرد‌های سیبک خودرو، کمک کردن به نرم شدن حرکت و اصطکاک خودرو می‌باشد. به عنوان مثال؛ وقتی شما یک دست انداز را رد می‌کنید، سیبک از انتقال لرزش‌هایی به چرخ و کابین خودرو، تا حد زیادی پیشگیری می‌کند. از دیگر کاربرد‌های سیبک خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کمک کردن به کنترل و هدایت خودرو
  2. پیشگیری از وارد شدن ضربه به کابین خودرو، در صورت اصطکاک با جاده
  3. پیشگیری از انتقال لرزش‌هایی به چرخ و کابین خودرو در هنگام حرکت
  4. تسهیل حرکت چرخ ها

سیبک طبق چیست؟

طبق خودرو، قطعه‌ای از جنس فلز است که بوش‌های محوری در دو سر آن قرار می‌گیرند. این بوش‌های محوری از یک سمت به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از طرفی به شاسی خودرو متصل می‌شوند. سیبک طبق، به عنوان عضوی از سیستم تعلیق خودرو، حرکت آن را قادر می سازد و با کمک دیگر اعضای این سیستم تعلیق، زوایای کمبر و کستر را می‌سازد.

سیبک خودرو

علائم خرابی سیبک طبق خودرو:

چرخاندن غیرمنتظره فرمان با قدرت بسیار زیاد، عبور از دست انداز و چاله ها با سرعت بالا، هرز شدگی، لق شدگی، پوسیدگی و رخ دادن تصادفات از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث خرابی سیبک خودرو بشوند. از دیگر علائم خرابی سیبک طبق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شنیدن صدای تق تق هنگام عبور از دست اندازها
  • انحراف شدید زوایای کمبر و کستر چرخ ها
  • کج شدن سیبک طبق
  • سائیدگی در چرخ های جلو
  • کم شدن میزان فرمان پذیری خودرو

انواع سیبک خودرو چیست؟

در این بخش می خواهیم به معرفی انواع سیبک خودرو بپردازیم. سیبک های خودرو، با توجه به مدل های مختلف خودرو، بسیار متنوع هستند.

پرفروش‌ترین نوع سیبک در بازار ایران عبارت‌اند از، سیبک فرمان سمند، تیبا، پژو و کوئیک و سیبک طبق پراید که تمامی اینها را می‌تانید از فروشگاه اینترنتی آریا کیان سپهر (AKS) تهیه کنید. از انواع سیبک های موجود، می‌توانیم به مورد زیر اشاره کنیم:

سیبک تعادل:

نام این سیبک کاملا نمایانگر کاربرد این قطعه در سیستم تعلیق است و اصلی ترین کاربرد آن حفظ تعادل خودرو در هنگامی که در حین حرکت است، می‌باشد. سیبک تعادل، از قطعات اصلی سیستم تعلیق خودرو می‌باشد که شکل آن مانند حرف U در زبان انگلیسی است. این سیبک، در دو سمت شاسی خودرو اتصال می‌یابد و به جهت حفظ تعادل خودرو، جزو پر تقاضاترین و پرکاربردترین سیبک‌های موجود در بازار است.

سیبک طبق خودرو:

این سیبک جزو یکی از بادوام‌ترین قطعات استفاده شده در سیستم تعلیق خودرو، می‌باشد. جنس این قطعه، فلزی و مشابه حرف A در زبان انگلیسی است. وظیفه‌ی سیبک فرمان از نوع طبق، اتصال سیستم تعلیق به شاسی است که به سه قسمت متصل می‌شود:

  1. اتصال از بخش درونی بوش فلزی و لاستیکی به شاسی
  2. قسمت میانی اتصال به شاسی از طریق میل موج گیر
  3. اتصال قسمت بیرونی سیبک به سگدست

سیبک زیر کمکی:

این سیبک که با نام سیبک زیر اکسل هم مشهور است، جزو قطعات ضروری و مهم استفاده شده در سیستم جلوبندی و تعلیق خودرو می‌باشد. این قطعه، همانند یک رابط، موجب اتصال کمک فنر به شاسی خودرو می‌شوند.

سیبک قرقری یا مفصلی:

سیبک مفصلی که با نام قرقری نیز شناخته می‌شود، با اتصال به جعبه فرمان خودرو، انسجام فرمان را برای رانندگان تضمین می‌کند و با ایجاد تطابق بین حرکت لاستیک و فرمان و امنیت خاطر برایمان به ارمغان می آورد. از دیگر کاربرد سیبک قرقری، کمک کردن به حفظ تعادل خودرو در برخورد با دست اندازها و جاده‌های ناهموار می‌باشد.

وظایف سیبک فرمان:

  1. پیشگیری از وارد شدن ضربه به کابین
  2. کمک به هدایت ماشین
  3. پیشگیری از انتقال لرزش‌ها به کابین ماشین در حین رانندگی
  4. سهولت در حرکت چرخ‌ها.
سیبک خودرو

علائم خرابی سیبک فرمان چیست‌اند؟

سیبک فرمان همانند دیگر قطعات سیستم تعلیق، فشار زیادی را متحمل می‌شود و توجه به سلامت و سالم بودن آن بسیار حائز اهمیت است. این قطعه در مقابل ضربه‌های شدید در تصادفات یا مسیرهای ناهموار، امکان دارد دچار شکستگی و خرابی شود که خرابی آن می‌تواند بسیار خطرناک باشد. برخی از علایم خرابی سیبک فرمان عبارتند از:

  • سفت شدن فرمان
  • لق بودن بیش از حد فرمان
  • خلاصی بیش از حد فرمان
  • لرزش فرمان در هنگام رانندگی
  • کشیده شدن فرمان به یک سمت

خطرات خرابی سیبک فرمان خودرو

در صورت آسیب دیدن سیبک، سیستم فرمان خودرو نیز دچار مشکل می‌شود و منجر به افزایش روند فرسودگی در قطعات خودرو می‌شود. در صورت درست کار نکردن سیبک، فشار کاری به بخش های دیگر سیستم تعلیق وارد می‌شود که این ها عبارت‌اند از: کاهش فرمان پذیری، سفتی، هرزگردی فرمان و ساییده شدن لاستیک جلو که اثرات مخربی سیبک خودرو را در پی دارد. در صورت خرابی سیستم و سیبک فرمان، ماشین از مسیر منحرف شده و خطرات مرگباری در پیش دارد.

سخن پایانی:

در این مقاله ما به این نتیجه رسیدیم که، مواقعی که سیبک فرمان و طبق دچار خرابی می‌شود، دیگر رانندگی راحت و بی‌خطر را با خودرو امکان پذیر نخواهد کرد و یا اگر کسی این کار را انجام دهد خطرات جبران نشدنی او را تهدید خواهند کرد. پیشنهاد ما به شما، این است که در صورت خرابی این قطعه، شما به سرعت نسبت به تعویض و تعمیر آن اقدام نماید. که محصولات AKS با بهترین کیفیت و قیمت ممکن منتظر شما هستند و می‌توانید این محصولات را با بهترین کیفیت از فروشگاه اینترنتی و اختصاصی آریا کیان سپهر با اطمینان کامل تهیه کنید.