علائم خرابی طبق خودرو و دلیل آنها

طبق خودرو
آنچه در این مقاله میخوانید:

طبق خودرو در سیستم تعلیق نقشی کلیدی و حیاتی دارد، به همین دلیل دارای وظیفه و ویژگی‌های مختلفی است. این قطعه زمانیکه خودرو در حال حرکت است؛ در جذب و انتقال فشار ناشی از ناهمواری جاده اثرگذار است. طبق خودرو تقریبا در تمامی وسایل نقلیه وجود دارد.

در این مقاله ما قصد داریم که، تمامی اطلاعات لازم درباره خرابی طبق خودرو، علائم خرابی طبق خودرو، دلایل خرابی طبق خودرو و همچنین بعضی از روش‌ها برای فیصله دادن به خرابی طبق خودرو را در اختیار شما بگذاریم. زیرا این قطعه به صورت مستقیم با ایمنی و نرمی سواری خودرویتان ارتباط دارد.پس بدانید که خرابی طبق بر ایمنی و کیفیت رانندگی شما تأثیر می‌گذارد.

طبق خودرو

علائم خرابی طبق خودرو

طبق خودرو اتصالی بین شاسی و سیستم تعلیق خودرو است. این اتصال به صورت عمودی و یا توپی است که، چرخ خودرو را حامل می‌شود و به راننده این اجازه را می­دهد تا حرکت چرخ‌های خودرو را در جاده هدایت کند و همچنین در اختیار داشته باشد. شاید طراحی و عملکرد این قطعه به نظر ساده بیاید؛ اما طبق خودرو عملکردی بزرگ و چشمگیر در افزایش پایداری و قابلیت رانندگی دارد.

همان اندازه که طبق خودرو در سواری و کنترل روان خودرو تأثیرگذار است؛ بخش‌های خاصی نیز در سیستم تعلیق خودرو با آن در ارتباط هستند.

این را در نظر داشته باشید که، اکر مشکلی در عملکرد طبق ایجاد شود. کنترل وسیله نقلیه سخت خواهد شد و گاهی اوقات منجر به حوادث مرگباری می‌شود. در ادامه با چند علامت و نشانه که، خرابی طبق خودرو را نشان میدهد؛ آشنا خواهیم شد.

لرزش خودرو

هنگامی که طبق خودرو فرسوده و کهنه باشد، چرخ‌ها به لرزش در می‌آیند و شما لرزش خودرو و چرخ­ها را تجربه خواهید کرد. در هنگام دنده عقب نیز چرخ‌ها می‌چرخند، به زبان ساده‌تر فرمان در هنگام دنده عقب، می‌لرزد.

زمانیکه فرمان خودروی شما در دست‌هایتان بلرزد، شما باید فوراً به بررسی بوش‌ها بپردازید و آسیب‌های احتمالی وارد شده بر این بوش‌ها را بررسی کنید. این لرزش‌ها می‌توانند از قسمت‌های دیگر خودرو شما نیز باشند. پس این نکته را در نظر داشته باشید که، طبق خودرو صرفا باعث لرزش فرمان و چرخ‌ها نمی‌شود.

سرگردانی فرمان

سرگردانی فرمان، یکی از مهم‌ترین علائم خرابی طبق خودرو است. در این حالت فرمان از یک سمت به سمت دیگر حرکت می‌کند و شما متوجه خواهید شد که طبق خودرویتان ایراد دارد.

اگر حین رانندگی با فرمان سرگردان مواجه شدید؛ این سرگردانی فرمان نشان‌دهنده حرکت زیاد و یا فرسودگی اتصالات توپی طبق است. پس در این حالت فرمان نشان‌دهنده‌ی خرابی طبق خودرویتان است.

صداهای غیرمعمول از طبق

صداهای غیرمعمول، یکی دیگر از علائم خرابی طبق خودرو است که، زمانی به گوش می‌رسد که طبق خراب باشد. این صداها  نشان‌دهنده‌ی سایش بیش از حد بوش‌های طبق خودرو و یا مفاصل توپی آن است.

بوش‌های طبق به توقف طبق در حین حرکت کمک می‌کند، اما مفاصل توپی به چرخش آن کمک می‌کنند. اگر این قطعات فرسوده و کهنه شوند؛ این کهنگی و فرسودگی‌ می‌تواند باعث افزایش میزان حرکت شود؛ تا جایی که به اجزای فلزی مفصل ضربه وارد کند.

این تحرکات موجب به ایجاد صداهایی در سیستم تعلیق خودرو می‌شوند. این صداها در حین رانندگی به ­ویژه در هنگام شتاب گیری و دورزدن در پیچ‌ها یا رانندگی در شرایط جاده‌ای افزایش پیدا می­‌کنند.

صداها در بیشتر اوقات بسیار آهسته و کم هستند؛ و شاید وسوسه‌ شوید تا این صداها را نادیده بگیرید اما با نادیده گرفتن صداها، رفته‌رفته صداها افزایش پیدا کرده و شدت آنها بیشتر می‌شود؛ که می‌تواند به سیستم تعلیق آسیب زیادی وارد کنند.

چرخ‌های لرزان

یکی دیگر از علائم خرابی طبق خودرو، چرخ‌های لرزان است، اگر توپی چرخ خراب باشد یا آسیبی دیده باشد؛ می‌تواند باعث تکان خوردن چرخ‌ها شود. در بالا اشاره کردیم که، طبق خودرو چرخ‌ها و شاسی را به‌ خودرو متصل می‌کند؛ پس زمانیکه چرخ‌ها به شاسی متصل نباشند، در جای خود نمی‌چرخند.

هنگامی که بوشینگ‌ها فرسوده شوند یا اگر طبق خودرو تغییر کند؛ به عبارتی شکلش عوض شود یا خم شود، چرخ‌ها دچار لرزش می‌شوند. رانندگی با سرعت بسیار بالا، زمانیکه چرخ‌ها می‌لرزند بسیار خطرناک است و بر توانایی شما در رانندگی و کنترلتان بر خودرو اثرگذار است.

کشیده‌ شدن فرمان به دو طرف

کشیده‌ شدن فرمان به دو طرف، یکی از نشانه‌های خرابی طبق است. طبق خودرو نقش بسیار مهمی در فعالیت فرمان دارد و همچنین به حرکت بالا و پایین بدنه خودرو کمک می‌کند. در نتیجه، اگر ایرادی داشته باشد، به‌درستی کار نخواهد کرد و خودرو در حین رانندگی به یک طرف کشیده خواهد شود.

برای مثال، اگر طبق خودرو معیوب و آسیب‌دیده باشد؛ سایر قطعات نیز می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند. پس باید خودرو را در هر انتها برای روشن شدن بررسی کنید. اگر فرمان سفت باشد؛ نشان دهنده‌ی خشکی مفاصل توپ است.

روان کاری نکردن نیز می‌تواند منجر به توقف حرکت آزاد خودرو شود. که باعث ایجاد مشکل در فرمان می‌شود. این مشکلی بزرگی از نظر رانندگی و ایمنی است ولی می‌توان با بررسی و تعویض این قطعه، از این مشکل بزرگ جلوگیری کرد. به عنوان مثال زمانیکه مفصل فرسوده شده باشد و علائم بعد از خود نشان ندهد، روغن‌کاری مفصل مشکل را حل خواهد کرد.

طبق خودرو

طبق‌ها به چه دلیل خراب می‌شوند ؟

در بالا اشاره کردیم که، طبق خودرو باعث رانندگی نرم و آرام و همچنین با کنترل می‌شود و برعکس. خرابی آن نیز مشکلاتی در کنترل رانندگی ایمنی و رضایت راننده و همچنین مسافران آن ایجاد می‌کنند. در ادامه به دلایل و علل خرابی طبق خودرو و اجزای آن می‌پردازیم.

آسیب بدنه اصلی طبق

یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به طبق خودرو، آسیب بدنه‌ی اصلی آن است. قرارگرفتن مداوم این قطعه در معرض آب یا رطوبت برای مدت زیاد، می‌تواند خطر را برای بدنه طبق خودرو ایجاد کند و باعث زنگ‌زدگی این قطعه شود.

زنگ‌زدگی طبق می‌تواند به یکپارچگی ساختاری و استحکام طبق خودرو آسیب برساند. با اتفاق افتادن زنگ‌زدگی طبق، تعویض قطعات دشوار خواهد شد. اگر آسیب بیش از حد شدید باشد، ممکن است قطعه ترک بخورد و تغییر شکل بدهد و حتی بشکند. برخورد با یک مانع، یا برخورد چرخ‌ها به حاشیه می‌تواند به‌راحتی باعث خرابی طبق بشوند. در نهایت بستن ضعیف طبق در طول بکسل کردن نیز، می‌تواند منجر به آسیب دیدگی شدید شود.

آسیب به مفاصل توپی طبق

اتصال توپی طبق در لبه طبق قرار دارد که به بند فرمان یا مجموعه چرخ متصل است. درحالی‌که چندین  طبق دارای یک مفصل توپی دائمی یا داخلی هستند، برخی دیگر با یک مفصل جداگانه ارائه می‌شوند.مفصل توپی باید به طور دائم و همواره به طبق متصل باشد در غیر این صورت  طی فشارها دچار شکستگی می‌شود و مشکلات شدیدی برای ماشین راننده و مسافر آن به وجود خواهد آورد.

راه‌های برطرف‌کردن خرابی طبق

طبق در صورت خرابی نیاز به تعویض دارد؛ تعمیر مفاصل توپ فرسوده و بوش‌های خراب کمی دشوار است. تنها یک راه وجود دارد که بتوانید طبق دست‌کاری شده یا آسیب‌دیده را تعمیر کنید و آن تعویض این قطعات است.

سؤالات متداول

طبق چیست؟

طبق با قطعاتی دیگر بخشی از سیستم تعلیق خودرو را تشکیل می‌دهد. آنها مجموعه‌ی چرخ‌های جلو را به قاب خودرو اتصال می‌دهند. طبق به راننده این اجازه را می‌دهد تا چرخ‌ها را در امتداد سطح جاده درست هدایت کند. همچنین طبق شبیه به استخوان جناق است.

آیا طبق‌ها می‌توانند باعث لرزه‌های مرگ‌آور شوند؟ 

فرسودگی قطعات امری طبیعی است و قطعات پس از مدتی کارکرد خود را از دست می‌دهند. شل بودن بوش یا طبق می‌تواند باعث لرزش‌های شود که نهایت به مرگ خلاصه می‌شود. خودرو شما همچنین ممکن است تحت‌تأثیر پیچ‌های شل یا طبق خمیده قرار گیرد. برای جلوگیری از این امر مراقب طبق خودرو خود باشید.

طبق‌ها چقدر دوام می‌آورند؟ 

طبق به مرور زمان فرسوده می‌شوند. آنها معمولاً بین  ۹۰ هزار تا صدهزار کیلومتر دوام می‌آورند. طبق‌ها در صورت برخورد با ماشین یا عبور از چاله سریع‌تر آسیب می‌بینند.

آیا می‌توان با طبق  شکسته رانندگی کرد؟ 

طبق شکسته باعث از بین رفتن؛ راحتی در رانندگی می‌شود. پس سعی نکنید وسایل نقلیه‌ای که طبق شکست دارند را،   برانید. در صورت شکستن طبق ثبات خودرو به خطر می‌افتد.

آیا تعویض تنها یک طبق اشکالی ندارد؟

امکان تعویض یک طبقه یا همه آنها وجود دارد؛ ولی از آنجایی‌که طبق‌ها با یک سرعت سایش پیدا می‌کنند آسیب‌دیدن یک طبق نشانه از انقضای طبق‌های دیگر است. پس بهتر است آنها را با یکدیگر تعویض کنید.

طبق خودرو

سخن پایانی

ما در این مقاله، اطلاعاتی درباره خرابی طبق خودرو، علائم خرابی طبق خودرو، دلایل خرابی طبق خودرو و همچنین بعضی از روش‌ها برای فیصله دادن به خرابی طبق خودرو را در اختیار شما گذاشتیم.

همچنین اگر به دنبال خرید قطعات سیستم جلوبندی و تعلیق باکیفیت از جمله طبق یا سیبک هستید؛ می‌توانید بر روی آریا کیان سپهر (AKS) حساب باز کنید و به راحتی این قطعات را از فروشگاه اینترنتی و اختصاصی آریا کیان سپهر تهیه کنید.